• Informatii despre Tehnologia de Printare 3D

    Strat peste strat, conform sectiunii obiectului, acesta este construit intr-o masa compacta de praf.

    Materialul:
    Materialul este un praf compozit de inalta calitate de consistenta elementelor de ceramica. Obiectele pot fi realizate in sistemul de printare 3D – color sau alb(cu tente gri). Aceasta tehnologie foloseste un cap de printare pentru a depune adeziv conform sectiunii obiectului, intr-o masa de praf compactat. Sunt astfel suprapuse straturile de praf si adeziv pana cand este format obiectul dorit. Dupa fiecare constructie praful nefolosit este recuperat si folosit la urmatoarele obiecte. Obiectul astfel format este infiltrat cu intaritori, in functie de aplicatia pentru care a fost gandit.

    Regului pentru design:
    Grosimea minima recomandata a oricarui element este de 3 mm si dimensiunea minima a unui detaliu este de 0,8 mm. Prin detaliu intelegem elemente adosate unor piese mai rezistente (de ex. tamplaria unei ferestre). Totusi, obiectele au nevoie de o rezistenta minim astfel incat sa fie ele rezistente sau sa nu influenteze alte elemente din care fac parte. De exemplu, obiecte geometrice mari conectate cu elemente subtiri, chiar daca au 3 mm se pot rupe la manevrare si mai ales la transport (de exemplu un personaj cu capul mare si un gat subtire). Daca exista obiecte de tip con, acestea, la varf trebuie sa aiba minim 10 grade si varful tesit la minim 1 mm (transformat de fapt in trunchi de con). Materialul este oarecum fragil si nu rezista la solicitari mecanice mari de tip forta de forfecare sau torsiune. Prin aceasta tehnologie se pot realiza obiecte unul intr-altul, dintr-o bucata. Singura conditie este sa existe un spatiu de 0,8 mm intre aceste piese (de exemplu un rulment cu bile) Geometria pieselor este recomandata a fi de tip coaja pentru o usoara manevrare si obtinerea unui cost scazut al produsului final. Obligatoriu trebuie sa existe o zona de tip gaura pe unde poate sa fie scos praful nefolosit.

    • Dimensiuni maxime obiect: 350x250x200 mm
    • Grosime minima pereti: 2,5 mm
    • Grosime minima detalii: 1,5 mm
    • Grosime strat constructiv: 0.087 mm
    • Comand minima: 10 cm cubi
  • Tipuri de Fisiere pentru Printare3D

    Fisierul pentru printare 3D trebuie sa fie de tipul STL-binar sau 3DS. Majoritatea programelor de modelare 3D exporta acest tip de fisiere.

    Nu lucram cu fisiere native de tp 3DStudioMax, acestea trebuie exportate ca si 3DS.

    In cazuri speciale putem sa analizam, sa transformam si sa resalvam si urmatoarele tipuri de fisiere dar nu intotdeuna cu rezultate pozitive:

     Tip Fisier  Tip Extensie  Citit  Scris
     3D Metafile  .3dmf  Da  Da
     3D Studio  .3ds, .asc, .prj (read only)  Da  Da
     AutoCAD DXF  .dxf (ASCII only)  Da  Da
     CableMod  .xml  Da  Da
     Collada 1.4.1  .dae  Da  Da
     DirectX  .x  (ASCII & Binary)  Nu  Da
     Google Earth KMZ  .kmz  Da  Da
     Imagine (Original & New Formats)  .iob  Da  Da
     Turbo Silver (Amiga)  .ts  Da  Da
     Kerkythea  .xml  Nu  Da
     LightWave (LWOB si LWO2)  .lwo  Da  Da
     Lightscape  .lp  Da  Da
     Maya  .ma  Nu  Da
     Maya  .rtg  Da  Nu
     modo  .lxo  Da  Da
     NASTRAN  .bdf  Da  Nu
     POV-Ray 3.0  .pov  Nu  Da
     RealiMation Version 4.1  .rbs  Da  Da
     RenderWare  .rwx (ASCII only)  Da  Da
     Satellite Tool Kit, STK  .mdl
    (doar Mesh poligonal)
     Da  Da
     Sculpt (Amiga)  .scene  Da  Da
     Softimage (XSI)  .xsi  (ASCII-versiune 3.5)  Nu  Da
     StereoLithography  .stl  (ASCII & Binary)  Da  Da
     Tecplot ASCII  .dat  Da  Nu
     trueSpace  .coa, .cob  Da  Da
     VideoScape (Amiga)  .geo  Da  Da
     Viewpoint Scene  .mtx  Nu  Da
     VRML 1.0 & 2.0  .wrl (ASCII only)  Da  Da
     Wavefront  .obj  Da  Da
     X3D  .x3d  Nu  Da
     XGL, ZGL  .xgl, .zgl  Da  Da
     XYZ  .xyz (ASCII & Binary)  Da  Da

    Fisiere de tip GIS, pentru analize de terenuri

     Tip Fisier  Tip extensie  Citit  Scris
     ArcInfo ASCII Grid  .asc  Da  Da
     ASCII Heights  .txt  Da  Da
     Binary Heights  .bin  Da  Da
     CDED  .dem (ASCII)  Da  Nu
     Contour Line  .dxf, .iob, .lwo, .obj  Da  Da(.dxf )
     Contour Map  .bmp, .iff (doar citit)  Da  Da
     Latitude-Longitude Profile  .dxf  Nu  Da
     MicroDEM  .dem  Da  Nu
     Scenery Animator (Amiga)  .land  Da  Da
     USGS 1-degree  .dem (ASCII)  Da  Nu
     USGS GTOPO30  .dem  Da  Nu
     USGS SRTM-1  .hgt  Da  Nu
     USGS SRTM-3  .hgt  Da  Nu
     USGS SRTM30  .dem  Da  Nu
     USGS STDS  .ddf  Da  Nu
     VistaPro  . dem  Da  Da
     XYZ  .xyz (ASCII and Binary)  Nu  Da

    Alte tipuri de fisiere:

     Tip Fisier  Tip Extensie  Citit  Scris
     Bitmap to 3D  .bmp, .gif, .iff, .jpg, .png, .tga, .tif  Da  Nu
     TrueType Font to 3D  .ttf  Da  Nu
  • Cum trebuie realizat un model 3D pentru Printare 3D

    In primul rand fisierul care se trimite la printare 3D trebuie sa contina un singur obiect, cel care se printeaza 3D. Nu trebuie sa contina lumini, camere, alte elemente.

    Numele fisierului trebuie sa contina inaltime de gabarit, la scara de executie, masurata intr-o vedere laterala. De exemplu: “Turn1_H=39.87 mm”

    Obiectul, ca sa fie printabil trebuie realizat cu pereti solizi, nu doar ca un “mesh”. Peretii trebuie sa aiba grosimea intre 2,5 si 5 mm, in functie de dimensiunea obiectului.

    Pentru a mentine costurile scazute se recomanda ca obiectele printate 3D sa fie goale pe dinauntru. Sa fie de tip coaja.

    Normalele la suprafata trebuie sa indice directia corecta, spre exteriorul obiectului.

    Nu trebuie sa existe fatete lipsa din partile unui obiect. Astfel se formeaza mesh-uri care “nu tin apa” si nu pot fin printate 3D

     

  • Cum verific un model realizat in SketchUp

    De cele mai multe ori mesajul de eroare al unui model realizat in SketchUp este ca obiectul nu este un “solid group” ceea ce inseamna ca nu tine apa (normale inversate sau mesh-uri gaurite) si in consecinta nu poate fi printat 3D.

    Pentru a gasi rapid problema in geometria obiectului se poate folosi plugin-ul acesta: Solid Inspector. Este un utilitar gratuit care identifica si scoate in evidenta rapid, problemele din mesh-ul obiectului.

    Pentru a instala acest plugin trebuie urmati urmatorii pasi:

    1. Va inscrieti pe Sketchucation.com

    2. Instalati plugin-ul TT_Lib2. Acesta este un plugin de grad secundar de care are nevoie Solid Inspector sa functioneze.

    3. Instalati plugin-ul principal: Solid Inspector.

    Pentru folosirea acestuia, grupezi geometria, mergi la Tools ->Solid Inspector. Iata ca probeleme sunt evidentiate si incercuite. Se repara modelul si se exporta fisierul 3DS pentru 3DPrint.

     

  • Export pentru printare 3D

    În acest tutorial vom trece scurt în revistă metodele de exportare în formatul .stl necesar printării 3D folosind cele mai populare softuri de modelare 3D. N.B.: doar pentru că fișierul este exportat .stl nu înseamnă că modelul în sine este proiectat pentru a fi printat 3D. În viitor vom face un tutorial pentru a detalia acest aspect. Aveți mai jos lista prin care puteți sări direct la programul care vă interesează:

    Salt la:

     

    Export pentru printare 3D din 3D Systems Alibre

    1. Verifică setările de export

    Alege Tools > Options (sau Ctrl+Shift+O) și în tab-ul File Types selectează tipul fișierului STL și asigură-te că setările sunt după cum urmează:

    Maximum cell size: 0.0
    Normal deviation: 10.0
    Surface deviation: 0.0

    2. Export în STL

     

    Alege File > Export și selectează STL file (*.stl) ca format din meniul drop-down, apoi numește-ți fișierul și salvează-l.

    ^ Salt la început

    Export pentru printare 3D din Autodesk 123D

    A. Exportarea unui model întreg

    Din meniul aplicației (colțul stânga-sus), selectează Save As. Denumește-ți fișierul. din meniul drop-down Save as type alege STL file (*.stl) și salvează-ți fișierul.

    B. Exportarea unei componente dintr-un model

    În Browser Project, alege componenta pe care dorești să o printezi. Odată selectată, componenta va fi evidențiată în vederea 3D. Click dreapta pe componenta pe care dorești să o printezi și selectează Save As. În fereastra de salvare alege tipul fișierului drept STL, numește-ți fișierul și salvează-l.

    ^ Salt la început

    Export pentru printare 3D din Autodesk 3ds Max

    1. Eliminați vertex-ii în plus

    Selectează toți vertex-ii și folosește funcția Weld în modificatorul Edit Mesh pentru a elimina orice dublură sau suprapunere.

    2. Verifică triangulația

    3ds Max va triangula mesh-ul la exportare. Uneori asta poate creea probleme cu părțile curbe sau netede ale modelului, așa că, pentru a verifica cum va arăta selectează toate marginile și în Surface Properties pornește Auto Edge.

    3. Uniformizează normalele

    Selectează toate fețele și folosește Unify din Surface Properties ca să te asiguri că toate fețele sunt îndreptate unde trebuie.

    4. Verifică și elimină erorile din model

    Folosește STL check din Modifier List pentru a verifica dacă sunt erori în model. Pentru ca exportarea să se facă corect, e nevoie de eliminarea erorilor. Asigură-te că nu editezi modelul momentan, altfel STL check nu va înapoia nicio eroare, chiar dacă există.

    5. Exportă în STL

    File > Export (non-native). Alege STL (*.stl) din meniul drop-down și salvează-ți fișierul.

    6. Verifică setările de export

    După ce ai selectat Save, asigură-te că STL Settings este setat pe Binary” (numele obiectului nu este important) și click OK.

    ^ Salt la început

    Export pentru printare 3D din Blender

    1. Elimină vertex-ii în plus

    Selectează obiectul și intră în Edit Mode (Tab). Selectează toți vertex-ii cu A, apoi apasă pe W și alege „Remove Doubles”. Această comandă unește toate fațetele suprapuse.

    Puteți ajusta distanța de la care se unesc, modificând Limit in Editing (F9), din tab-ul Mesh tools:

    2. Verifică triangulația

    Blender va triangula mesh-ul în momentul exportării. Uneori pot apărea probleme cu suprafețele netede sau curbate, deci pentru a verifica cum vor arăta, selectați toți vertex-ii și apăsați Ctrl+T.

    3. Recalculează normalele

    Selectează toți vertex-ii în modul Edit, apoi Ctrl+N lși click pe Recalculate normals outside:

    4. Selectează obiectul/obiectele pe care vreți să le exportați

    Blender nu va exporta decât obiectele selectate, așa că asigurați-vă că ați făcut asta înainte.

    5. Exportă STL

    File » Export » STL… și salvează-ți fișierul:

    ^ Salt la început

    Export pentru printare 3D din SketchUp

    1. Orientează fețele

    Click dreapta pe una din fețele modelului și selectează „Orient Faces”.

    2. Deschide dialogul de export

    File » Export » 3D Model…

    și alege COLLADA File (*.dae) ca format.

    3. Verifică setările de export

    Click pe Options și asigură-te că setările sunt ca cele de mai jos:

    3. Export DAE

    Exportă fișierul în format .dae.

     

     

    ^ Salt la început

    Export pentru printare 3D din SolidWorks

    1. Creează un sistem nou de coordonate

    SolidWorks funcționează implicit cu un sistem „Y-sus”, ceea ce înseamnă că obiectul tău va fi printat șezând pe laterală. Pentru a remedia această problemă, SolidWorks trebuie instruit să folosească un sistem „Z-sus” prin definirea unui nou Coordinate System din Reference Geometry.

    Selectează Z axis, și selectează Planul de sus sau o margine verticală a părții tale.

    E posibil să fie nevoie să apeși butonul Reverse Z Axis Direction pentru a alinia corect sistemul de coordonate:

    2. Save As

    File » Save As, selectează STL (*.stl) din meniul drop-down, și click apoi pe Options:

    3. Verifică setările de export

    Asigură-te că Resolution e setat pe Fine. Schimbă Output coordinate system în cel creeat în pașii anteriori, apoi click OK.

    4. Export în STL

    Salvează-ți fișierul. Dacă modelul face parte dintr-un ansamblu, asigură-te că alegi corpul pe care vrei să îl exporți și click OK.